1. Kumpulan belajar tidak diurus secara betul
- Perbincangan dan belajar secara berkumpulan yang tidak diurus dengan sitematik akan membazirkan masa serta tidak dapat mencapai objektif yang ditetapkan.
2. Komunikasi tidak berkesan
- Tiada atau kurangnya komunikasi yang jelas antara calon dan rakan-rakan atau guru-guru berhubung sesuatu topik akan menyebabkan banyak masa diambil untuk menjelaskan segala kekeliruan. Malah, maklumat yang betul perlu disalurkan semula dan ini pasti memakan masa.
3. Kurang kemahiran mendengar
- Akibat kemahiran mendengar yang tidak efektif akan menyebabkan anda tertinggal maklumat penting dan terpaksa mencari semula maklumat yang sepatutnya didengar terlebih dahulu.
4. Menyibuk terhadap urusan orang lain
- Sikap menyibuk terhadap kerja orang lain yang tidak berkaitan dengan urusan diri sendiri bukan sahaja menyakitkan hati orang lain malah turut mengganggu kerja serta membuang masa semua pihak.
- Selain itu, masa juga terbuang bila kita melakukan aktiviti yang tiada kaitan dengan usaha untuk mencapai kecemerlangan akademik seperti berbual kosong, melepak dan bermain komputer.
5. Gangguan luar ketika mengulang kaji
- Ajakan kawan untuk bermain, rancangan menarik di televisyen dan kerenah adik-beradik boleh menjejaskan tumpuan serta menyebabkan ulang kaji terpaksa diulang semula.
6. Tidak cekap mengendalikan perkakasan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT)
- Tiada pengetahuan dan Kurang cekap mengendalikan peralatan ICT ketika mengakses bahan pengajaran dan pembelajaran (P&P) juga menjadi faktor banyak masa terbuang untuk mempelajarinya.
7. Membuat tugasan tanpa keutamaan
- Gagal memberi keutamaan kepada tugas-tugas tertentu juga menyebabkan banyak tugas dilakukan pada masa yang sama tetap satu pun tidak boleh diselesaikan.
No comments:
Post a Comment