TIPS & PANDUAN
3
LANGKAH PERANCANGAN STRATEGIK UNTUK BELAJAR
SETIAP pelajar harus mempunyai perancangan belajar yang strategik iaitu menepati kehendak dan sasarannya. Perancangan yang strategik dapat menjimatkan masa, tenaga serta dapat belajar dengan lebih selesa.
Berikut disenaraikan beberapa cadangan yang merupai langkah yang
Semak dan sekiranya anda belum mempunyai
perancangan ini sila rancangkan segera. Para ibu bapa juga boleh membantu
anak-anak dalam merangka perancangan ini. Bagai ibu bapa perancangan ini
merupakan salah satu senarai atau "checklist" untuk membuat pemantuan
anak-anak.
Berikut adalah langkah-langkah yang
strategik yang harus dibuat oleh seseorang pelajar dalam rancangan belajar
setiap hari.
1.
Menyediakan Jadual Perancangan Masa Strategik (JPMS)
·
Jadual
ini harus mempunyai ruang seperti MASA, PELAJARAN, TOPIK
· Jadual
ini perlu disediakan sebelum tiba waktu belajar iaitu contohnya sebelum 2.00
ptg. bagi hari sekolah. Atau sebelum 7.00 pg. pada hari cuti.
·
JPMS
adalah merupakan matlamat pelajar pada hari tersebut.
·
Oleh
itu masa yang ditentukan perlulah tepat. Contoh 2.30 ptg – 3.30ptg.
·
Pada
ruang pelajaran dicatatkan nama mata pelajaran yang ingin diulangkaji kemudian
disusuli pula dengan tajuk atau topik dan disertai dengan muka surat dan nombor
soalan yang ingin dibuat. Contoh: Matematik, (pelajaran), operasi tambah
(topik), ms. 34 soalan 1 –15.
·
Segala
kerja rumah yang diberikan oleh guru juga boleh dimasukkan dalam JPMS ini.
2.
Menyediakan nota belajar dalam bentuk peta minda.
·
Nota
ringkas dalam bentuk peta minda adalah penting kerana ianya dapat memberi satu
gambaran menyeluruh terhadap satu-satu topik.
·
Ianya
membantu pemahaman dan dapat mengingat satu-satu topik dengan lebih cepat.
·
Pelbagai
cara dapat dibuat peta minda ini. Bagi pelajar-pelajar sekolah rendah, peta
konsep, pengurusan grafik adalah sesuai digunakan. Sila berhubung dengan cikgu
untuk mendapat peneangan cara untuk membuat peta minda ini. Diseini disediakan
contoh membuat peta konsep.
·
Peta
minda yang telah siap harus disimpan dalam satu fail.
·
Dalam
peta minda juga boleh dimasukkan fakta , huraian ringkas dan juga gambar.
·
Kebiasaannya
peta minda dilakar pada topik-topik yang susah diingati.
·
Ianya
juga boleh ditampal di dinding dalam bilik belajar agar ianya mudah dilihat
dengan segera dan dapat diingat dengan cepat.
3.
Menyediakan Lembaran Analisis Keperluan Kendiri (LAKE)
·
Ianya
merupakan satu analisis atau rumusan sepanjang minggu pelajaran yang dipelajari
di sekolah.
·
Tujuannya
ialah mencatat dan mengenalpasti topik-topik dan juga bahagian-bahagian yang
masih belum difahami yang telah diajar oleh guru sepanjang minggu.
·
Setelah
dikenalpasti maka tindakan seterusnya dibuat sama ada bertanya pada guru,
membuat latihan lanjutan dan sebagainya.
·
Dalam
LAKE ini harus mempunyai ruangan seperti MATA PELAJARAN , TOPIK, ISI / HURAIAN , TOPIK/BAHAGIAN YANG TIDAK DIFAHAMI ,
& TINDAKAN.
Demikian tiga langkah perancangan kendiri
yang harus dilakukan oleh setiap pelajar untuk menuju ke arah kecemerlangan.
SEMOGA
BERJAYA ………………
No comments:
Post a Comment